Den 28 maj, sent på kvällen lyfte planet mot Afrika. Hade varit bröllopsfest innan så vi var ganska trötta hela högen.
Vilka var då hela högen? Jo, det var: Jag, mamma, pappa, syrran, morbror Tony, farmor, farfar, Erica, Fredrik, Simon och Adam.
Flygresan tog nästan precis 4 timmar och 30 minuter. Jag somnade till lite men annars var jag vaken hela vägen 🙂

29/5 På bussen på väg till hotellet

Här ser ni lite av vårt hotell-
El Mouradi Palm Marina

29/5 Vi hittade snabbt ”lekhörnan” på hotellet

Inne i denna Mini-Club (som jag tror att det kallades) fanns en ung tjej som verkade ha som uppgift att ta hand om oss små. Hon brukade vara i hotellets lekplats ute och hon deltog också i mini-discot på kvällen. Hon var i alla fall väldigt snäll och glad.

29/5 I baren 😉

Det var verkligen roliga kvällar på hotellet. Vi åt sena middagar och såg på någon show nästan varje kväll. Och jag som ju är en liten partytjej hade inga problem att hålla mig vaken.

På söndagen gav vi oss ut på en stadsrundtur i Sousse. Vi åkte buss och fick besöka olivmuséet och så promenerade vi runt på Medinan (gamla stan). Vi åkte också till småbåtshamnen i Port el Kantaui.

30/5 Stadsrundturen

Jag och Jonna i bussen

På eftermiddagen var det så dags för resans första dag på stranden

På måndagen åkte mamma och pappa på en egen tvådagarstur till Sahara. Jag stannade kvar med resten av gänget på hotellet.  Jag passade på att ha en helt egen dans-show. Men före det lekte jag i lekparken och njöt av livet på stranden.

31/5-10 Bus

På stranden vid Medelhavet

Jag älskar att dansa!

På tisdag kväll kom mamma och pappa tillbaka från sin egna lilla resa. Dom ville naturligtvis också se en färgsprande dans-show och jag var inte sen att haka på….

1/6-10 I rampljuset

På onsdagen blev det pilbågsskytte och bad innan vi åkte till Nordafrikas största djurpark, Friguia park. Hotellets utomhuspool var inte uppvärmd, så det var kallt i början tyckte jag, innan man simmat en stund.

Tittar på medan släkten tävlar med pilbåge

Badflicka

När vi kom till djurparken såg vi  Flamingor och Lemurer direkt efter ingången. Sedan såg vi elefanter, giraffer, lejon, babianer, dromedarer, zebror och många andra djur. Vi såg också en spännande show med ett sjölejon. Jag ville prova rida på en åsna men den hade ingen sadel så jag fick rida på en liten ponny istället.

Flamingor i Friguia park 2/6-10

Och här rider jag

Tittar på söt åsna

Simon, Vendela och Adam

Så hät trött var jag på kvällen

Sedan kom då torsdag, som blev vår sista dag med äventyr. Efter frukost blev det lek och bad i vanlig ordning.

3/6-10 I poolen

Tillsammans med kusin Adam

Efter lunchen åkte vi buss till den gamla stadsdelen Medinan i Susse.  Runt Medinan går en stor mur så man går in i medinan genom en port. I Medinan finns en handelsgata (Souquen) där det kan gå livligt till. Dom små butikerna står riktigt tätt bredvid varandra och alla säljare vill att man ska gå in i just deras butik. Jag fick en fin lammskinnsbörs av mamma och pappa. Den är grön med en dromedar på. I samma lilla affär köpte vi också en ”sittpuff”, något som vi inte visste att vi behövde :-). Pappa sa till farbrorn som jobbade i affären att om han en dag skulle komma till Sverige, skulle han anställa honom som säljare direkt. Så duktig var han :-D. Längs handelsgatan hittade vi också några presenter gjorda av olivträd.

Vi vilar och väntar på bussen tillbaka till hotellet

På bussen hem. Det var varmt!

Vi åt en trevlig middag på kvällen

Sen kom fredagen då vi skulle åka hem. Vi packade ihop våra saker och badade en stund i hotellets innomhuspool innan vi kastade i oss lunch och hoppade in i bussen som kommit för att hämta oss. Klockan var halv två på natten när vi äntligen kom hem till Nyland. Tack mormor och morfar för att ni skötte om gården och alla djur så bra!